fredag 18. mars 2016

FRA MIN ONKEL ARVID PÅ KRETA



Dette bildet, fra januar, er fra byen Anogia som ligger litt opp i fjellene på Kreta.
Snø i høyden er ikke uvanlig når vi har vinter her.
I flg . en lokal nettside ligger byen 750 m. "over dalene"



Et helt naturlig spørsmål ble da:
Lisa, hvor høyt over havet ligger byen? Her er svaret:

- I nordmænd skal altid grave og spørge om fuldstændige uvæsentlige og tekniske ting:
Hvor højt er fjellet dit og fjellet dat, hvad er temperaturen nu og hvad med i aften, og hvor høj luftfugtighed er der nu.?
Hvor mange mm regn kommer der i dag?
Hvornår står solen op og hvornår går solen ned?
Hvor er nord og hvordan blæser vinden om eftermiddagen?
Er der stor forskel på flod og ebbe?
-Hallo Arvid!!!
Alt dette er totalt uinteressant for os kretenserne.
Begrebet "over dalene" betyder selvfølgelig præcis det det siger.
Og skulle du nu begynde at overveje hvor mange meter over havet dalen ligger, så ved jeg det ikke!
Og jeg lever lige længe uden den viden.
Lige præcis den uvidenhed har aldrig plaget mig.
Og til slut: - hvorfor skal havet altid blandes ind i det når du spørger om hvor højt noget er?

-Ehehe..also atte...
Det er nå en gang slik at det er havet som er referanse når man måler høyden.

-Javel ja.
At det er vældig vigtigt for en nordmand har jeg efterhånden forstået, og for dig Arvid må det være fantastisk at vide at du med din højde er næsten 2 meter OVER HAVET!!!!.....
Og hvilket hav er det forresten du referer til?
Middelhavet??
Atlanterhavet???



Javelnei ..men atte... mulig jeg er litt spesiell da,
siden jeg trolig er den eneste i landsbyen som har termometer og at det måler både inne- og utetemperatur (med selvlysende rødt display) og lagringsfunksjon for max og min. temp.,
Jeg får også med meg værmeldingen yr.no 4 -5 ganger daglig
og jeg gru-gleder meg til å følge live/ekstrasendinger på NRK radio,
TV2 nyhetskanalen + nettbrett - samtidig
- når det er meldt ekstremvær i Norge.


Jeg er så takknemlig for at jeg har en onkel på Kreta :D :D :D
Nyt Påskefri uansett hvor du  er :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar