lørdag 3. desember 2016

Enkle knekkebrød ala Gro.

Det å  ha en venninne som kan bake gjærbakst sånn som Gro kan er en helt ubeskrivelig lykke for en "tutlus" som meg. Hun er så flink å lære fra seg og har en tålmodighet og et engasjement av en annen verden.  Det får jeg nå glede av. Ikke bare kan hun gjærbakst - hun kan alt sånn som jeg ikke kan :-) Så nå er det bare å glede seg igjen.

Dagens oppskrift er til superenkle og knakende gode knekkebrød.

KNEKKEBRØD:
1.5 dl. byggryn
2.5 dl.vann

Kok grynene til de er "bite-gode"

2.dl. gresskarkjerner
2.dl.solsikkefrø
1. dl. linfrø
2 ss. chiafrør
2 dl. byggmel
2 dl.rug
2 dl. havregryn
1 dl.sesamfrø
1 ts salt

Bland alt det tørre sammen.

Tilsett så:

8 dl.vann
1/2
 dl.rapsolje

Rør blandingen godt sammen i kjøkkenmaskin.



Når deigen er ferdig fordeles den på 2 - 3 bakebrett.



Deigen skal være ganske "våt" slik at det er lett å fordele på brettene. Ikke la knekkebrødene være tykkere enn ca.1/2 cm. 

Deilige knekkebrød rett fra ovnen. 


Forvarm oven til ca.160 C. La knekkebrødene stå i ovnen ca.10 min. Da må du ta dem ut og "rute" dem i den størreslen du selv vil ha dem i. Det gjør du med et pizzahjul.
Sett knekkebrødene inn igjen i ovnen og la dem så i ca.15 min. Har du flere brett i ovnen samtidig, bytter du plass på brettene sånn at de blir jevnt stekt. Stekes videre til de er litt "sprø" - da snur du dem og gir dem noen minutter også på baksiden. De blir nydelige. Alle ingredienser finner du på hvilken som helst butikk. Enklere blir det ikke. Når jeg klarer dette - så klarer du et også.


Lykke til og kos deg med bakingen. Det gjorde jeg :-)

8CDE7BCA-11CA-45DF-8086D08129114624-B6846ED2-6E5D-434D-94B7E46096C7E339

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar