torsdag 15. september 2016

Avokado dyrking i vinduskarmen

Klokken er 4 på morgenen og jeg er lys våken. Ikke noe nytt i det, slik lever jeg her og har det bra med det.
Jeg orker ikke å kle på meg og dra å fiske, så da blir det blogg i stedet, inspirasjonen kommer sigende :-)




Noen er bare steiner og akkurat satt i vann mens andre har stått siden i vinter. Ikke mye håp for disse platen lenger...men det er vanskelig å hive dem ut - jeg har jo dyrket dem selv jo....



Jeg har et lite "loppesirkus" av en avokado-plantasje stående i vinduskarmen på kjøkkenet. Jeg tror Eirik har begynt å gå lei disse underlige vekstene som skyter i været som piler. De er som babyer - de må "mates" og stelles støtt. Det er de ikke blitt. De er ikke spesielt pene  eller stelt på måten de burde. De er faktisk ikke stelt i det hele tatt.
2 av dem har kommet i jord etter evigheter i vannglass, 2 står forstatt i vannglass og nå har jeg jammen meg satt avokadosteiner til  2 til i vann.
Jeg har jo egentlig bare plantet disse steinene først og fremst for å se om jeg fikk de til å spire og vokse.
Det gjorde de til gangs og i et helsikens tempo også.
Så dag er satt her i sofaen og ante fred og ingen fare,  tagget Eirik meg i et innlegg han fant på FB.

Jeg tolker det dit hen at han er en smule lei og frustrert over dette halvhjertede forsøket mitt på å dyrke frem noe grønt. Skal jeg fortsatt ha hagen i kjøkkenvinduet - for jeg i det minste holde den noenlunde fin :-) 


Dette er den beste og jeg har betydelig håp om at denne har livets rett, selv om jeg har plantet steinen laaaaaangt ned i jorden.



Jeg måtte spørre ham hva i alle dager denne taggingen var for noe. FB informerte meg om det han hadde gjort det...hmmm...tror jeg må ta det some en hint, gitt.
Jo du, tenk at i sin godhet ( Jeg klandrer ham ikke en smule for at han er lei de halvvisne stilkene i karmen) hadde han funnet løsningen for hvordan jeg skal gå frem når jeg får spirer på avokadoen.  
Sånn skal et avokadotre se ut :-)  Trykker du på linken får du en super oppskrift på hvordan det hele skal gjøres. Du må gjerne sende meg bilder av resultatet :-)


Så hvis jeg nå er riktig flink og følger "bruksanvisningen" fra Eirik så regner jeg med å kunne servere hjemmedyrkete avokado om ikke så lenge. Tatt i betraktning denne sensommervarmen vi nå har skulle det vel gå fort og greit :-) Ønsk meg lykke til :-) 



Ha en strålende ny dag og lykke til med forsøket - hvis du tør :-) Og ikke minst - ha en alle tiders helg. Det skal vi :-)



8CDE7BCA-11CA-45DF-8086D08129114624-B6846ED2-6E5D-434D-94B7E46096C7E339


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar