fredag 25. mars 2016

Strikking, baking og nye skisko. Det er jo Påske.

Vi er i den stille uken og da må jeg gjøre stille aktiviteter.  Jeg kom plutselig på at jeg hadde kjøpt nye "skisko" til denne Påsken. Jeg hadde jo strikket en genser som passet så fint men den har jeg jo gitt bort.
Når dagene nå skal tilbringer hjemme blir det vanskelig å få prøvd ut skoene på skiene mine. Det får vente litt til. Men så kom jeg på at :


Siden vi er hjemme kunne jeg jo prøve de nye skiskoen mine til en kjole jeg tilfeldigvis hadde hengende i skapet. Passer perfekt til den også ser jeg :-)



Strikking er en sånn aktivitet. Det er jeg ganske god til når jeg bare får tenkt meg om. og kommet i gang. Så etter å ha gitt bort den forrige genseren jeg strikket er jeg nå i gang med et nytt prosjekt. Om denne kommer til å passe gjenstår å se, men det er lov å håpe.



Ermene er snart ferdig. Det er bra fordi det er så sinnsykt  kjedelig når jeg ikke har mønster og glemmer å se etter hva jeg gjorde på første erme. Blir mye reversstrikking.


Å lage mat derimot er ikke noe jeg kan skryte på meg som en av mine stor ferdigheter. Joda, jeg kan det, men det blir aldri noen gourmet-kokk av meg. Jeg er alt for bortskjemt med god mat fordi Eirik er så flink.  Jeg trenger ikke, og har heller ingen interresse av å lære meg det :-)

Men, nå har det seg sånn at jeg fikk en ny oppskrift av en bekjent her før Påske. Den er så enkel at selv jeg kan klare å lage noe som er  spiselig ut av den. Så nå er testfasen i gang. Jeg lærer meg å lage kjappe, billige og sunne rundstykker. Jeg prøvde for første gang i går og responsen var overveldende....jaja...litt da...det er jo tross alt den stille uke :-)


Her er alt du trenger for å lage rundstykker :-)


4 egg blandes i en bolle med 1 stort beger Cottage Cheese, Mager eller ei. Det bestemmer du selv. Pisk blandingen med stavmikser. Tilsett 2 ts.bakepulver og bland alt godt. Da blir det en luftig masse. 



400 gr.Havregryn røres sammen med det andre i bollen, bruk bare en slikkepott til å røre blandingen sammen og vipps så har du alt klart. Du kan gjerne bruke små havregryn men ikke lettkokte.

Pass på at massen ikke blir for bløt. Du skal tenke at den nesten ser tørr ut. Da er den perfekt.
Har du lyst kan du sikkert tilsette till salt også.

Form rundstykkene med en skje. Disse er litt store. Du kan godt få ca 20 stk ut av blandingen. Mine ble litt store i dag.


Sett ovnene på 200C, varmluft og la rundstykkene stå i 20 minutter.

Da ser de sånn ut. De er knallgode og ferdig omtrent når du er ferdig i dusjen eller når kaffen er klar.

Lykke til med baking, strikking eller nye skisko. Klarer jeg å lære meg dette, så klarer du også . Bare sett i gang og prøv. Det er gøy!!
NB. Jeg må vel legge til at å bruke de nye skiskoene krever litt trening og balanse-ferdigheter :-)

RIKTIG GOD PÅSKE TIL DERE ALLE :-)




1 kommentar:

  1. Likte de nye skiskoene dine ;-) God påske til deg og :-)

    SvarSlett