onsdag 3. februar 2016

Mat og trim er viktig i en Grete Roedikers liv - hele tiden

Jeg har noe gode venner som også liker å være ute i all slags vær. Vi snakker om livets viderverdigheter, ting som opptar oss, er stille sammen og sist men ikke minst, matoppskrifter. Anne er en fantastisk flink motivator i så måte. Så den siste tiden har vi hatt mange nye og spennende retter på bordet her i heimen.


Ut i all slags vær med flotte tur-venninner. Lise, jeg og Anne. Her hadde vi et øyeblikk av sol.

Jeg er ingen kokk - det tror jeg jeg har nevnt noen ganger tidligere. Jeg er heldig som har en så fantastisk tålmodig familie som holder ut med meg og alle mine nykker og skrullete påfunn. I dag har jeg imidlertid laget en middag jeg må være idiot for å ødelegge. Jeg har funnet på min egen variant, jeg er fornøyd med det. Ikke for det, jeg er veldig god på å bruke og å lage nye kraftuttrykk når jeg lager mat også . Varient språkbruk for viderekommende jo også en kunst :-) Det går jo ikke alltid slik som jeg tenker at det skal. 

Men i dag traff jeg inner 10 - og overrasket Eirik og meg selv med ferdig tilpasset Grete Roede middag da kan kom hjem fra jobb. Han går også delvis på Grete Roede - han vet det bare ikke :D


1. Start med å koke et blomkålhode ca.5 - 8 minutter. Skjær bacon i passe biter og stek det- sånn som du liker dem. Lag Knorr bernaisesaus. Bruk kun vann og litt ekstra lettmelk. 1/2 dl mindre veske en det som står på posen.


2. Åpne et boks champignon og hell av vesken. Rasp eller høvle av så mye ost du vil ha på.

3.Åpne posen med hvitløks-baguetter :-)

4. Legg blomkålen i en ildfast form og hell over saus, champignon og strø over osten. Ovnen setter på 220 C varmluft.

5. La alt stå i ovnen i ca.10 min. Da skal det se sånn ut og det smaker sååååå godt.


Sist med ikke minst - dette er min nye bestevenn...kanskje. Det er et instrument alle Grete Roedikere utvikler et hat/kjærlighetsforhold til tror jeg. Jeg kjenner at jeg snart må bli litt selvstendig og ikke veie alt jeg skal spise. Men ennå er jeg ikke moden for adskillelse. Jeg tenker det må skje gradvis. Foreløpig føler jeg at den er en forlengelse av armen min og min trygghet i hverdagen ;-) 

Lykke til på kjøkkenet hvis du får lyst å prøve å lage denne middagen. Skulle du slumpe til å være student og ha litt skralt med penger er det perfekt for deg. Sundt, raskt, billig og god. SÅ alt i alt - langt bedre enn et kinderegg :-) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar