onsdag 28. oktober 2015

HALLOWEEN - JUL ?? HVOR ER PÅSKEPYNTEN?

HALLOWEEN - JUL ?? HVOR ER PÅSKEPYNTEN?


Det er mange som har tanker og meninger om Halloween om dagen. Sånn er det også for meg.
Jeg har vært på Lagunen Storsenter i dag og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg blir litt forvirret og er sjeleglad for at jeg ikke har små barn lenger.
Jeg skulle bare en liten tur inn på Nille for å se etter noe  - og det jeg ser er Halloween utstyr herfra til Timbuktu hånd i hånd med Juekalendere og alt du trenger for å lage både Julekalender og party til Halloween. Halve butikken var full av det.
Jeg vet hva jeg ville valgt. Vet du?



Jeg har 3 barn som ikke har fått lov å gå Halloween. Jeg har forklart dem hvorfor og at  vår tradisjon er Julebukk. Det har aldri vært et problem - heller ikke for alle rundt oss som har gjort det samme.
Jeg har aldri måtte ha regler for hva ungene skal eller kan gjøre som Julebukker. Det er fordi det er en del av vår kultur og tradisjon.

Etter å ha surfet på nettet finner jeg en side med 8 kjøreregler for Halloween - trenger du det - skal du ikke feire. Da har du latt handelsstanden ta rotta både på deg og ungene dine. Reglene som "anbefales" er:

1. Slukket utelys.
2. Alt har sin ende. Slutt 21.00
3. Kun 31.oktober
4. Mamma eller pappa blir med
5. Ikke lov å skremme små barn.
6. Ingen knep
7. Bruk refleks
8. Ikke la småbarn åpne døren.

Etter å ha konferert med Studenten jeg er Mamme til, hun har bodd i USA 1 år og feiret Halloween som det skal gjøres, undrer jeg meg veldig over reglene over. Studenten min sier at dette er, sitat: BULLSHIT! Sitat slutt. Jeg mener at både barnehager og skoler har en jobb å gjøre her, i tillegg til foreldre. Halloween er en amerikansk tradisjon - hvor mange vet egentlig hvorfor Halloween feires? Vil du overgi deg - be my guest.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar