lørdag 31. oktober 2015

Matlaging og sånn...

MATLAGING OG SÅNN........

Pappa er en klok mann på mange områder. Av og til er han som meg - snakker før han tenker....det er ikke alltid like klokt.Jeg skriver i presentasjonen av meg selv og andre steder her på bloggen at jeg lager mat og smaker mye ny mat. Det siste er sant - det føste er et ønske....Rett skal være riktig - jeg er ingen god kokk. Sannheten er at da jeg skulle søke videregående utdanning utbrøt pappa ; Kjære deg, Siv - kan du ikke gå et år på HUSMORSKOLE? Det lukter svidd når du koker vann. Og vet du - mannen hadde helt rettt. Så jeg søkte og kom inn og Herre Moses på tøfler for en opplevelse. Det er det mest bortkastede året jeg har hatt på skolen. Jeg mistet enhver form for interresse og mestringsfølelse på kjøkkenet. Det gikk nesten 10 år fra jeg var ferdig med skolen til jeg laget noe som helst på et kjøkken.Nå har det gått noen år og jeg har "kommet igang" og koser meg til og med noen ganger når jeg er på kjøkkenet. Så her om dagen bestemte jeg meg for å lage hjemmelaget tomatsuppe. Jeg hadde ingen oppskrift med har en god venninne, Sølvi som kan sånt. En sms senere laget jeg dette:

1/2 gul løk og finhakk
1 - 2 fedd hvitløk
1 gulrot finhakket og evnt sellerirot.
Løk og grønnsaker svettes av/blankes i olivenolje.
Urter etter smak, basilikum, timian, persille.
Tilsett 2 (3) bokser hakkede tomat og
1,5 dl kraft - grønnsak eller kylling.
Kokestil grønnsakene er møre. Bruk stavmixer for å lage suppen helt jevn.
Tilsett en fløteskvett hvis man vil-
Smak til med salt og pepper.



Jeg tok meg noen kunsteriske friheter, brukte rød løk for gul og melk for fløte for det hadde jeg i kjøleskapet. Jeg vet det var vellykket. Det forstod jeg da min datter på 14 spurte om 1 times tid før hun skulle legge seg - Mamma er det mer suppe igjen? Så moralen er - gi aldri opp. Kan jeg klare dette - så kan du også :-) 


Lykke til - det smakar so fortreffeleg :-)








3 kommentarer:

  1. Hvor mange fikk suppen ☺Er det nok til 5 personer?

    SvarSlett
  2. Hvor mange fikk suppen ☺Er det nok til 5 personer?

    SvarSlett
  3. Jeg laget av 3 boxer og spedde den til det jeg synes var ok. Da var det nok til 4. Så lag dobbel så har du nok.

    SvarSlett