søndag 1. november 2015

RASPEBLOGG OG LANGESKOGEN

RASPEBLOGG OG TUR

I går skrev jeg om tomatsuppe og om  hvordan jeg lærte meg å lage det takket være Sølvi. Jeg sendte henne en sms og vips så hadde jeg oppskriften på telefonen min. Så kjapt, enkelt og skikkelig godt. I dag skal jeg til helt andre enden av skalaen og lage raspeballer slik min mormor lærte meg det da jeg var liten jente...og var ikke utlært før jeg ble voksen. Helt ærlig, er ennå ikke helt der. 


Mormoren min hadde ingen oppskrift skrevet ned noe sted - alle oppskrifter hadde hun i hode og alt hadde mål som: 


en neve - en håndfull - en klype - litt - nei det ser du - kjenn etter osv. Dette tok laaaang tid å lære.

I dag har jeg altså gjort det igjen - alltid like vanskelig å få raspeballene som de skal og som alltid ser de ikke i nærheten ut sånn min mormors gjorde. Jaja - de er i pannen, på kok - og snart på tallerknene vår. Og som alltid - forhåpentligvis smaker de akkurat slik de skal.





Det som er så greit med sånn langkokt mat er at det blir tid til en tur ut i verden. I dag gikk jeg sammen med Eirik i Langeskogen. På Langegården var Kurt og Erna var ute og snuste i sølen. Det samme var hippi-hanen. Hest er best som pålegg mener nå jeg - men disse to har tydeligvis en annen misjon :-)   







2 kommentarer:

  1. Raspeballer var det første jeg kunne lage :) Lærte det på samme måte som deg; En klype sånn og en håndfull av det...av pappaen min :)

    SvarSlett
  2. Det er utrolig gøy å kunne - og jeg vil gjerne lære det bort til jentene mine...hvis ikke kommer de nok bare ut av poser snart ;.(

    SvarSlett