søndag 29. november 2015

KYLLING ALA ANNE OG FOCACCIA ALA SIV

Folk har spurt meg hvem jeg skriver til og hva målet med denne bloggen er. Svaret på det er at jeg like å skrive. Det gir meg glede. Jeg skriver om livets små og litt større gleder og utfordringer, meninger, turer og reiser. Har du noe å bidra med, noe du har lyst at jeg skal skrive om, så send meg en pm så kan vi se hva det kan bli til. 



Anne på vår første tur sammen.

Her kommer en oppskrift på en kjempe-enkel men veldig velsmakende middag. Oppskriften på kyllingen fikk jeg av Anne en dag vi gikk tur.


Detter er kjempeenkelt og supergodt.

Kyllinggryte ala Anne: 4.pers.

3 store kylling filleter - strimles i passe strimler
estragon tørket eller frisk.
1/4 ts chili
2 fedd hvitløk
--------------
hv.mel
smør
6 - 8 dl. lunket vann og løs opp
2 hønsebuljong terninger i vannet.
pepper
fløte og eller creme fraiche:

Strimel kyllingen i passe strimler, stekes lett. Tilsett hvitløk, chili og litt estragon. Pass på at hvitløken ikke blir svidd. Smak til du selv er fornøyd. Det gjorde jeg. Mengdene her er det jeg brukte. Sett pannen til side.
Lag jevning av smør og hv.mel. Spe med buljongen og smak til du er fornøyd med restultatet. Legg kyllingen i kraften, kokes opp og hold den varm.
Jeg glemte å ha i creme fraiche eller fløte.
Det gjorde ingenting - det smakte knallgodt allikevel.


Detter er en av mine favoritter


Mitt eget valg til:

Focaccia :                                                           Grønn Salat:

50 gr./1 pose gjær                                                1 pose babyleaf Mix     
6 dl. lunket vann                                                  1 gulrot
1 ts. sukker                                                           litt grønnkål
1 ts. salt
2 dl. olivenolje
1 kg. hv. mel
----------------
1 dl olje
saltflak eller grovsalt - så mye som du liker.

Jeg bruker tørrgjær og blander den sammen med resten av det tørre. "Vanlig" gjær røres ut i litt av vannet.
Bland vann og olje i det tørre. Bruk kjøkkenmaskin hvis du har. Hvis ikke du har en, kan du ønske deg en til jul :-)
Deigen skal være ganske løs. Heves til ca.dobbel størrelse i bollen.
Legg bakepapir på en stekeplate og spre deigen utover hele flaten. La deigen heve igjen - denne gangen 30 minutter. Bruk 2 fingre og lag små groper i deigen.
Drisle ca.1 dl olje over brødet og strø på salt.

Stekes 200 C i 30 min midt i ovnen.

Du kan selvsagt også servere retten med ris eller pasta. Det smaker helt sikkert også godt. Lykke til med kokkeleringen :-) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar