lørdag 21. november 2015

TUR TIL ULRIKEN OG SÅ EN TUR PÅ KJØKKENET



Hva gjør jeg når jeg har bronkitt for å få pustet bedre? Jo jeg går på Ulriken med Eirik. Var det lurt? Tja det vet jeg ikke. Jeg er verken blitt verre eller bedre. Været var nydelig. Så inni meg har jeg det praktfult, Vi gikk opp skaret som vi pleier, Det veldig iset og glatt mange steder - med det er en god følelse når jeg står på toppen og ser ut over Bergen eller oppover og ser Eirik <3 

Jeg er ingen gourmet kokk og kommer nok heller aldri til å bli det. Men nå og da tror jeg at jeg glimter til og overrasker familien. En sånn dag er det i dag. Skal jeg være helt ærlig så overrasker jeg meg selv også - jeg trives faktisk litt bedre på kjøkkenet enn jeg har gjort på mange år.

Inspirert og med kjøkkenet fullt av ingedienser skal det bli hjemmelageet kjapp tapas. Noe er så godt og enkelt at jeg ikke trenger oppskrift. Noe må jeg ta langsomt.

Dagens lørdagsmeny er: Her gjorde Eirik jobben.
- Bacondadler. Så mange du har lyst på.
Ta steinen ut av daddelen og surr 1/2 skive bacon rundt.  Stekes i ca.15 - 20 min på 180 C.

Jada, jeg vet at bacon er farlig denne uken. Det er ikke så leng siden det var farlig å drikke melk. Så ta for deg og nyt livet. Det gjør jeg. Jeg vet ikke hva morgendagen bringer.

- Små spicy kalrulletter: 4 - 6 porsjoner.
200 gr. kyllingkjøttdeig og 200 gr.karbonadedeig
125 gr.ris kokes
Hvitløk etter smak 1 - 2 fedd. Finhakk.
Vårløk eller rødløk hvis du vil. Kan droppes. Finsnitt.
1 - 2 gulrøtter raspet.
Smak til med
chilipulver eller fersk chili,
litt soyasaus,
litt cayennepepper
salt og pepper
Litt olje til steking.
Nykål eller hodekål - det du får tak i.



Dette er sinnsykt godt og veldig enkelt.

Kok risen med litt salt. Hell av vannet og sett den til side.
Fres hvitløken i stekepannen. Pass på at den ikke blir svidd.
Ha alt uten kålen i stekepanne - stekes til det er ferdig.
Kålen skal kokes mør. Jeg skar ut litt av stilken.
Bland risen i når kjøtt m/følge er ferdig stekt.
Ha ca. i ss. blanding i hver kålblad. Rull og pass på at du ruller fra innsiden og ut på kålen. Legg rulletten med spissen ned sånn at den ikke åpner seg når den stekes. Jeg bruker tannpirker til å holde den sammen. Det gikk veldig greit etter hvert.

Pensles med olje og soyasaus blanding når du setter inn dadlene.
Stekes på 180 C i 30 - 35 min.


Lykke til. Håper du blir like mett og fonøyd som jeg er. God helg til deg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar