tirsdag 1. desember 2015

MIN ONKEL ARVID PÅ KRETA


Chania bykommune innbefatter de kjente turiststedene Platanias og Agia Marina m.m. men også en del mindre landsbyer som feks. Varipetro hvor vi bor.En del turister besøker Limnopoulis water park som ligger her, uten at de registrer navnet på byen vår.




Men Varipetro har faktisk mer enn badeland og det uten at mange av landsbyens innbyggere vet det. Ikke en gang min fastboende (i 16 år) Lisa visste det. Heller ikke en en felles venn som har bodd her hele sitt liv hadde peiling

Oppe i et lite trangt dalføre i gangavstand fra Varipetro, ligger to nonnekloster. Det ene ligger nede i dalbunnen mens det andre ligger på en åskam oppe i fjellsiden.
Bildene jeg har tatt fra to turer dit forteller mer enn ord, men likevel litt info:
Mellom klostrene er det opparbeidet et fantastisk gangvegsystem med mange lange og bratte trapper. Følger man disse kommer man forbi utallige grotter og fjelloverheng rigget som bønnesteder og små kapeller. 



På vår tur traff vi nonner i arbeid på klostrets gård. Her vandrer mann som gjest fritt rundt på nonnenes eiendom. Da viser man eierne den nødvendige respekt. Min bare overkropp ble før turen resolutt dekket med en T-skjorte av Lisa. At skjorten var typisk "nordmann" , fluoriserende orange (som en redningsvest), fremstod som en visuell forurensning for henne. Jeg påpekte at man lettere blir funnet av redningstjenesten når man kler seg slik.. "Jamen selvfølgelig Arvid. Der må nødvendigvis en nordmands talent til for at klare at blive væk her i et område der er tillavet og afmærket for at gøre det enkelt for os vanlige dødelige at følge det" Men nonnene likte åpenbart det de så: De smilte og nikket til meg og fortalte meg opprømt, via min tolk Lisa, at de hadde åpent hus på lørdag. Da kunne jeg komme tilbake til dem og så kunne vi gjøre en handel MED GRØNNSAKER......

Lørdag handlet vi på LIDEL ;-) 

1 kommentar:

  1. Vi har hus i Modi, og det er helt garantert at vi kommer og ser på denne flotte lansdsbyen i februar når vi kommer ned igen

    SvarSlett