tirsdag 8. desember 2015

MIN ONKEL ARVID PÅ KRETA


Jeg foretrekker å holde skjult at mange av mine gåturer også inkluderer bruk av bil. Der har jeg alltid et lite lager av kalorier som skriker etter å komme inn i kroppen min. Denne dagen hadde jeg og Lisa vandret gjennom olivenplantasjene i utkanten av Chania.
Trette og slitne måtte vi konstantere at bilen var tom for alt spiselig...
Lisa reddet meg umiddelbart fra å miste livsmotet:  Nu rejser vi til bageriet og køper os hver vores lille kage.
Sinnsykt (jeg sa det ikke, men tenkte det) godt forslag! Utenfor bakeriet parkerer jeg og som den mest sultne av oss, tilbyr jeg meg å gå inn å handle to gode kaker.  

I kakedisken har de navneskilt skrevet på gresk og navnet uttales i flg. Lisa "kåkk". Bak disken står ei dame som kjenner Lisa, men ikke meg.
Siden jeg åpenbart ikke ligner en greker, hilser hun meg på engelsk.
Flott tenker jeg og svarer selvsagt tilbake på samme språk.
"Yes, i want two kåkks"
Jeg har sett maleriet med Mona Lisa smilet, men nå ser jeg det i virkeligheten. "Okey.......Y O U ??????.. want two..kåkks??
For å fremstå mer forklarende og samtidig holde i gang en dialog som nærmet seg sirupsfart, la jeg kjapt til: "Yes, one kåkk for Lisa (mens jeg pekte mot bilen) and the other one for me" Damens eneste kommentar, mens hun himlet med øynene, var bare ...."ohyee"....
Lisa lærer meg stadig noen nye greske ord hver uke.
Så nå har hun også lært meg at jeg noen ganger bør tenke meg litt om FØR jeg snakker.
PS: Dersom noen skulle være i tvil om hva som ble resultatet av samtalen, så ble det dette:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar